Monday, 9 August 2021

8 Perkara Perlu Ambil Tahu Sebelum Hadiri Temujanji Vaksin

 8 Perkara Perlu Ambil Tahu Sebelum Hadiri Temujanji Vaksin

1. Pastikan korang dah kemaskini maklumat di mysejahtera. Terkini sebelum ke pusat vaksin perlu isi covid status di my sejahtera.


2.Pastikan korang ada baju yang bersesuaian untuk vaksin bagi wanita la untuk jaga aurat dan memudahkan proses suntik vaksin. Sekarang kat pasaran macam jenis baju vaksin yang dijual pada harga mampu milik.


3.Pastikan korang amalkan pemakanan yang sihat terutamanya beberapa hari sebelum hari temujanji. Ia bertujuan untuk persediaan badan supaya nanti badan korang dalam keadaan sihat semasa hari temujanji vaksin.


4. Antara makanan yang sangat disyorkan sebelum, semasa dan selepas vaksin adalah makanan berasaskan sarang burung. Sarang burung ini sangat bagus untuk kesihatan paru paru dan meningkatkan ketahanan badan. Penerimaan badan terhadap vaksin bagi setiap orang adalah berbeza ada yang selepas vaksin terus demam dan ada yang hanya mengalami rasa mengantuk. Dengan korang ikhtiar amalkan minuman atau makanan sarang burung sekurang kurang membantu badan untuk kuatkan paru paru dan sistem pernafasan dalam berhadapan dengan proses badan membentuk antibodi terhadap covid ini. Seperti kita tahu covid ini dia akan attack bahagian paru-paru. Difahamkan badan akan berada dalam keadaan lemah lepas beberapa hari selepas terima vaksin dalam proses untuk membentuk antibodi yang diperlukan sebab itu penting bekalkan makanan yang sihat pada badan sebelum semasa dan selepas vaksin. Beaunest daripada Beausiti antara minuman sarang burung yang mempunyai ramuan Viqua dan peptida yang merupakan kombinasi yang bagus untuk menyokong kesihatan paru paru dan meningkatkan imun badan. Maklumat lanjut beaunest boleh baca disini.



Manfaat bird nest telah dibuat kajian saintifik. Korang boleh search jurnal yang ada. Ni akak share ringkasan je la untuk korang paham.




5.Pastikan badan sentiasa hidrat dengan ambil air mencukupi sebelum , semasa dan selepas hari vaksin untuk memastikan badan dapat berfungsi dengan baik untuk bersedia menghasilkan antibodi dan mengurangkan simptom yang kita hadapi.


6. Pastikan mendapat rehat dan tidur mencukupi beberapa hari sebelum vaksin supaya badan dalam keadaan sihat dan kuat untuk melalui proses menghasil antibodi. Semoga simptom yang dihadapi selepas vaksin dapat dikurangkan seperti sakit kepala, panas badan, demam dan lain-lain.

7. Elakkan daripada ambil paracetamol sebelum vaksin. Berdasarkan maklumat akan dapat di carian google, tidak syorkan kita amek paracetamol sebelum vaksin bimbang ia ganggu proses badan nak hasil antibodi. Selepas vaksin sekiranya sihat tak perlu ambil tetapi sekiranya dah mula rasa simptom nak demam dan lain lain baru ambil


8. Akhir sekali pastikan korang bawa kad pengenalan, pen dan handphone yang korang daftar mysejahtera

Semoga perkongsian ini memberi manfaat pada korang. Sekian, terima kasih


0 comments:

Post a Comment