Thursday, 21 December 2017

Betul ke Kalau Mengandung Kaki Kerap Cramp atau Kejang? Apa Petua Nak Kurangkan Cramp.

Betul ke Kalau Mengandung Kaki Kerap Cramp atau Kejang? Apa Petua Nak Kurangkan Cramp. 



Persoalan yang sering menghantui mereka yang sedang hamil terutama ibu Muda dan merupakan pengalaman baru. 
  1. Betul ker orang cakap bila makin sarat ni kerap Kaki Cramp atau Kaki Kejang?
  2. Bagaimana yer kalo kaki Cramp saat bangun tidur ?
  3. Sakit ker kalau jadi kaki Cramp tu?
  4. Tak minum Susu tu penyebab kaki kejang ker?
  5. Apa Petua nak kurangkan Kejang kaki ni?
  6. Nak makan apa bagi kurang kaki cramp ni?

 Haaa berdoyon-doyon soalan yang menghantui kita. Yer saya sendiri pun pernah mengalami masalah ni. Sakitnya ya Allah hanya Tuhan je tahu haha rasa macam nak tendang je sapa-sapa yang ada kat sebelah. hihi kalau kena kaki kejang atau tarik mengkarung tu memang akan meraung la sampai la en suami terjaga dan tolong .

Apa puncanya Jadi Kaki Kejang ?

Antara faktor menyumbang kepada terjadinya kaki kejang atau cramp ni adalah 

  1. Pertambahan berat badan yang mendadak semasa hamil memberikan tekanan kepada badan terutamanya kaki apabila kita terpaksa berdiri lama atau berjalan jauh.
  2. Rahim yang semakin membesar juga memberi tekanan kepada salur darah besar pada kaki kita memberi kepada kepada peredaran darah.
  3. Peredaran darah yang tidak lancar menyebabkan masalah kaki kejang atau cramp semasa hamil samada waktu tidur atau waktu siang
  4. Kekurangan air (dehidrasi) atau kekurangan nutrisi seperti kalsium atau magnesium dalam darah sebab keperluan ibu hamil lebih dari wanita biasa kerana ada nutrisi yang perlu dibekalkan kepada bayi melalui plasenta.

Bagaimanakah petua atau cara nak kurangkan Kaki Kejang ni?
  1. Duduk regangkan otot-otot kaki dan luruskan kaki & rapat tapak kaki ke dinding. Memang mula2 akan sakit lepas tu akan berkurang
  2. Urut perlahan-lahan bahagian yang kejang. Macam saya dah tau dah port mana yang kena tekan nak bagi kurang
  3. Amalkan supplement yang berasaskan kalsium dan magnesium sebelum tidur (kira cegah sebelum jadi la)
  4. Buat Senaman kaki bengkok tapak kaki ke bawah dan tegakkan semula ke atas sebanyak 30 kali untuk kedua dua belah kaki
  5. Kurangkan berdiri terlalu lama terutama apabila kehamilan anda dah melangkau 6 bulan ke atas.
  6. Banyakkan minum air dan minum air suam sebelum tidur

Haaa nak cari kat mana tambahan nutrisi yang ada skali kalsium dan magnesium ?


Dah laaa tak suka bencinyaaa nak minum susu

haaa akak-akak tak perlu susah hati cuma perlu amalkan ostematrik daripada Shaklee ia bukan sekadar kalsium malah mengandungi magnesium serta lain-lain yang bagus untuk tulang. Maklumat lanjut keperluan kalsium boleh rujuk disini.

Haaa dengan amalkan 4 biji ostematrik sebelum tidur bukan sahaja dapat memenuhi keperluan kalsium seharian sebanyak 1000 mg sehari malah juga dapat manfaat seperti berikut;
  1. Menjadikan otot kaki yang kejang menjadi lebih relax dengan khasiat daripada magnesium
  2. Melancarkan peredaran darah yang tersepit atai ditekan oleh faktor pertambahan berat badan khasiat dan manfaat dari kalsium dan magnesium
  3. Membantu mengurangkan gejala kaki atau tangan kebas CTS (carpal tunnel syndrom) yang berlaku disebab saraf yang dihimpit.
  4. Mengurangkan gejala kaki cramp atau kejang
  5. Dapat menghilangkan sakit-sakit badan dan sakit pinggang
  6. Turut mengurangkan sembelit dan melancarkan proses membuang
  7. Untuk kesihatan tulang ibu dan bayi yang sihat
Haaa tunggu apa lagi jom dapatkan ostematrik dari shaklee segera
 

wa 013 3507996 untuk konsultasi secara percuma berkait dengan produk shaklee

Sekian terima kasih

Dayah Sprinter
Shaklee Putrajaya Cyberjaya






Location: Putrajaya, Malaysia

0 comments:

Post a Comment