Monday, 22 May 2017

Kolagen bukan Sekadar cantik..Betul ker?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Ok kali ini saya nak kongsikan berkenaan pentingnya keperluan kolagen oleh badan kita.

Kalogen apa ya.. apa fungsi diaa.. 

Kalogen merupakan sejenis protein yang paling banyak dalam tubuh badan kita.

Kolagen ni ada beberapa jenis tau.. bukan sekadar protein bawah kulit muka kita jaa..kita punya tulang rawan .sendi-sendi kat lutut.. rambut kita.. macam-macam laaa.. boleh tengok list kat bawah ni kategori collagen dalam badan kita..

Kita kalo dengar kolagen ja mesti ingat nak cantik kan.. sebenarnya kolagen ni sangat la penting seawal umur 20 an kita dah kena titik beratkan pengambilan kolagen..

Sebab apa?




Sebab seawal umur 20 an jumlah penghasilan Kolagen dalam badan mula berkurang.


Kalo tak cegah dari awal berlaku la penuaan sebelum usia.



Kolagen ni bukan setakat kulit muka ja, rawan , kandungan dalam tulang, tisu kat breast akak-akak semua..pendek kata nk dkt 80% kolagen terkandung dlm badan kita..



Sebab itu, bila penghasilan kolagen merosot dalam badan kesannya boleh nampak ketara terhadap keanjalan kulit, kesihatan rmbut, fungsi lutut dan sendi dan lain2..
So memang penting laa akak-akak abang semua.. pengambilan kolagen ni.. tambah-tambah mereka yang mengamalkan gaya hidup yang sangat aktif.. bersukan sana sini.. panjat gunung.. masuk hutan.. oudoor sana sini.. Kulit jadi sunburn (rosak kulit kalo tak dirawat segera lama-lama), sendi-sendi lutut makin lama makin merosot.. mulala rasa sakit-sakit.. ada yang ligamen terkoyak la masa bersukan.. macam-macam laa.. so  kenalah jaga badan.. amalkan pengambilan kolagen.. sebab badan kita tak dapat menghasilkan kolagen mengikut apa yang diperlukan oleh badan apabila usia makin bertambah.. kalo dah sakit kan.. lutut dah goyah.. apa pun tak boleh buat..sukan tak boleh nak solat macam biasa pun terbatas.. 



Selain itu.. tahu ker macam mana kedutan itu berlaku ?



Kedutan berlaku disebabkan komposisi kepadatan protein (kolagen) di bawah kulit makin merosot menyebabkan timbul garis-garis halus pada wajah.. garis-garis halus ni makin lama akan makin dalam kelihatan..kulit menjadi kurang elastik dan kering.. mula berlaku jeragat-jeragat pada kulit.. selain faktor usia.. terdedah kepada sinaran UV berlebihan juga boleh menyebabkan kerosakan pada kulit dan berlaku penuaan sebelum usia. Faktor-faktor lain juga menyumbang iaitu pencemaran udara, pemakanan yang tidak sihat..

Siapa yang perlukan sangat-sangat kolagen ni....selain mereka yang aktif aktiviti luar.. wanita-wanita yang telah melahirkan anak juga sangat perlu pengambilan kolagen ni tau. 


Dari sekarang kena mulakan pengambilan kolagen jangan tunggu umur dah 60 an baru nak amek kolagen akak-akak ooii.. masa tu boleh la amek tapi jangan expect terus muka jadi muda remaja macam umur 40 an.. kecuali dari umur muda-muda ni kita dah amalkan kolagen.. sedikit sebanyak melambatkan proses penuaan pada kulit dan anggota tubuh yang lain..

Selain itu.. di bawah antara fungsi kalogen terhadap badan kita selain untuk cantik..


haaa.. Untuk orang tua kita yang ada sakit-sakit lutut dan sendi ni pun bagus sangat amalkan kolagen ni tau sebab apa?



Komposisi utama rawan kita ni adalah kolagen.. dia yang bantu dari segi elasticity rawan kita.. kalau dah berusia selalunya fungsi rawan ni dah merosot..



Dengan pengambilan kolagen sedikit sebanyak mengurangkan masalah lutut atau sendi-sendi pada orang tua kita..

Macam saya dah mula amalkan shaklee collagen powder memandangkan saya ni dah umur 30 an tapi mula aktif bersukan.. kena jaga kesihatan lutut dan sendi-sendi..selain itu,kena jaga kulit juga selalu sangat sunburn berlari tengah panas terik tak bagus.. so kena cepat-cepat rawat.. macam kami, kami amalkan Shaklee Collagen Powder.

Orang kata mahal benor Shaklee Collagen Powder.. alah membeli menang memakai kak.. dia punya hasil memang terbaik la.. tapi cuba akak survey harga kolagen di pasaran.. kolagen ni memang agak mahal skit kak. Tambah-tambah yang dihasilkan dari Kolagen Ikan.. Kolagen ikan lebih bagus dari kolagen tumbuhan. Sebab tu harganya agak berbeza. Apa istimewanya collagen ikan ni..


haaa lepas tu apa specialnya pulak kolagen dari shaklee ni... haaaa

Harga RM298 (exclude postage)
Jimat 15 % dengan berdaftar sebagai ahli

Antara ramuan-ramuan Shaklee Collagen Powder adalah


Haaa kami pun dah cuba.. memang puas hati sangat-sangat laaa.. pori-pori makin mengecil se awal 9 hari.. kulit lembut dan halus.. jeragat makin pudar.. suka suka suka..


haaa ni testimoni dari pengguna kolagen yang lain.. gebu gebas laaa hai... memang meroket la kesan dia.

haaa best kan.. jom la berkolagen.. pasti berbaloi-baloi.. nak beli meh wasap 0133507996 (dayah my) atau http://dayahmy.wasap.my

ok hampa-hampa semua.. dah tau kepentingan kolagen.. jom sama-sama kita amalkan..

sekian

dayah sprinter

29 comments:

  1. menarik ni ada fish collagen, baguslah shaklee tak ada guna collagen buatan, all produk semulajadi

    ReplyDelete
  2. Setuju..aritu pernah join talk pasal kolagen. Selalunya kalau cakap kolagen orang akan ingt untuk cantik sahaja padahal byk lg kelebihan lain kolagen ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. Kolagen ni sebab selalu orang promosikan untuk kecantikan. Sebenarnya macam2 khasiatnya

      Delete
  3. oooo baru tahu. sekarang dah faham pentingnya kolagen ni. terima kasih :)

    ReplyDelete
  4. Yer setuju dengan kenyataan dalam artikel ni kita pun ada terbaca sebelum ni thank sudi share...

    ReplyDelete
  5. setuju...kolagen bukan sekadar utk kecantikkan..macam akak umur nak masuk 40 tahun next year perlu ambil kolagen..tapi kenapa shaklee collagen harga dia mahal giler..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah tulah shaklee punya kolagen ni mahal skit. Kena daftar ahli untuk harga lebih murah. Shaklee punya kolagen ni mahal sebab ramuan premium dari 4000 ng sisik ikan merah dari laut dalam. Saiz kecil 1000 dalton untuk kesan penyerapan yang lebih baik. terima kasih singgah kak.

      Delete
  6. banyak jugak kepentingan pengambilan kolagen ni eh. bagus produk shaklee ni, semua ada hehe dari kecantikan sehinggalah penjagaan dalaman

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah sis. Produk shaklee macam-macam ada dari untuk anak sampai ke warga emas.

      Delete
  7. shaklee dah banyak keluarkan produk yang bagus2 kan...teringin juga nak mencuba

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cuba nanti sis. Paling ramai akan cuba ostematrik.

      Delete
  8. Can see the different on your skin after having the colagen. I would love to try it out too.

    ReplyDelete
  9. Wah baguslah produk ni, memang nampak perubahan. Tapi harganya nak pitanm tengok. Hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha memang pitam jugak la. Sebab tu sekarang jarak amek kolagen, amek Vitamin C paling murah , vitamin bantu juga badan untk hasilkan kolagen secara semula jadi

      Delete
  10. collagen memang good for skin! haha soft and silky!

    4D3N Star Cruise 2017

    ReplyDelete
  11. pernah jugak consume kolagen sebelum ni ..memang bagus...cuma kena rajin konsisten..Sal selalu ke laut..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kena konsisten tapi kalo bajet lari. Boleh amalkan vitamin C atau E bagus jugak untuk kulit

      Delete
  12. ni kena makan or tabur kat muka ke mcm mana ???
    mcm menarik laaa.

    ReplyDelete
  13. Selalu skip makan kolagen ni. Pasni kena disiplin untuk diri sendiri

    ReplyDelete
  14. betul, kena makan kolagen untuk cantikkan kulit. tak pernah try yang shaklee ni lagi. hehehe tengok testimoni, semua puas hati. hehe

    ReplyDelete
  15. Akk memang suka produk shaklee ni..premium dah xwas2

    ReplyDelete
  16. Memang betul kolagen penting jadi sesiapa yg x nak nampak tuansatinusaia tu cepat2 baca artikle ini ya...

    ReplyDelete
  17. Banyak fungsi penting protin kategori kolagen ini. Protin adalah penting untuk sel. Bagus juga jika ada makanan tambahan yang membantu.

    ReplyDelete
  18. Terima kasih atas perkongsian. Banyak jugak jenis kolagen dalam badan kita yer. Baru tahu ☺

    ReplyDelete