Sunday, 15 November 2015

Pengalaman Bertungku Sendiri



Assalamualaikum..

Untuk entry kali ni saya nak berkongsi pengalaman saya bertungku sndiri di rumah.. saya bukannya pandai atau pakar..tp saja cuba blajar berdasarkan pembacaan saya.. saya tgk kak tukang urut buat & pesan mak saya masa pantang anak 1st dlu..

Pertama skali saya lagi suka guna batu sungai..mana nak cari eh batu sungai... boleh cari kt kdai2 landskap yg org sll buat hiasan landskap kt tmana ke apa..

Jenis2 dan bentuk batu ada dua jenis satu bucu agak bulat dan satu lagi agak runcing..




Tapi kalo xde batu sungai tungku besi tu pun boleh..banyak org jual kan..atau pun plg senang beli guna bekas simpan air tu..




Sesi bertungku ni saya buat stiap hari lps mandi dalam pukul 8pgi-9pgi..satu sesi dlm 20-30min..tapi bergantung kepada baby syurga ni la..kalo dia tidur line clear kalo x..batu dh sejuk terpaksa panaskan semula..

Cara2nya

1.panaskan batu tungku atas dapur 20-30min api sederhana..




Selalu saya panaskan dulu batu atas dapur sebelum mandi..lepas dah siap mandi batu sg tu tutup api..biarkan sekjap pastu baru ready utk digunakan..

2. Saya sapukan minyak herbanika pada bahagian2 yang nak di tungku seperti perut..bahagian lengan..kat antara peha dgn tulang pelvik.. 




3.kemudian saya mulakan dgn tuam batu tersebut bahagian ari2 dgn batu jenis runcing.. 

4.kemudian pada bahgian antara peha n tulang pelvik..guna hjg batu runcing..kiri & kanan peha..

5.tuam sekitar belakang peha turun ke pelipat belakang lutut & smpai ke belakang betis kering..mulakan kaki kanan n lps tu kaki kiri

6.pastu tuam pada bahagian blkg lengan..pada bahu..bahagian dada (lancarkan aliran susu)

**serius rasa badan sedap je bila tuam dgn baru sungai kalo ada org tlg buatkan lgi la best kan..mcm nak tidur..

**guna khidmat urut 3 hri pertama je selebihnya mmg saya bertungku sendiri smpai abis pantang..xpernah culas lagi la..

7.Bila batu sungai tu agak suam..kita meniarap..pastu batu tu letak kt belkang badan dengan pengerakan bermula dari bahagian atas badan.ke bahagian tengah badan..turun ke pinggang..pastu pinggul.. pastu ke belakang peha akhirnya ke kaki..kalo ada org tolong buat mmg best tp kalo sendiri buat terkial jugak la tangan nk pindah2 batu tu..hehe..

Bertungku ni bagus..kalo rajin buat masa berpantang berat cepat turun & rahim cepat mengecut..pengalaman saya bersalin anak kedua, msa nurse datang cek minggu pertama tu rahim dah hampir kecut sepenuhnya..

Ok sampai disini saja ye perkongsian..saya xpakar tp saya cuba kongsi berdasarkan pemerhatian sya semasa guna servis tukang urut masa anak1st n kedua..

Terima kasih sudi baca..

Assalam..

2 comments:

  1. best sgt bertungku lepas mandi..rasa mcm lega urat2 yg nak hampir putus dek meneran nk bersalim tu kan. hehe

    ReplyDelete
  2. https://www.facebook.com/urutbersalindantradisional/
    Urut bersalin & perawatan lepas bersalin, urut biasa tradisional, kursus urut...kawasan bangi, putrajaya, kajang, semenyih, cheras, nilai, mantin, sri kembangan, serdang, puchong boleh hubungi kak sue 016-9291330

    ReplyDelete